Op zoek naar 4 mannelijke zangers om een reclamespot in te zingen voor een nieuwe sportquiz, contacteerde SBS onze voorzitter.
SBS is de zendergroep achter o.a. Play4, Play5, Play6 en Play7. Het nieuwe programma, een komische quiz in aanloop van het EK voetbal, wordt gepland op de zender Play Sports Open (Telenet kanaal 11) en zal worden uitgezonden vanaf dinsdag 18 mei om 20.15u.
Michel, Björn, Frédéric en Bart waren bereid dit avontuur aan te gaan en ze kregen dadelijk als voorbereiding tekst en muziek van hetgeen gezongen moest worden. Om een idee te geven van hetgeen verwacht werd, waren de fragmenten ingezongen door een SBS-medewerker met een duidelijk diepe basstem. Waarop Björn al dadelijk ongerust: “We moeten dat toch niet op die toon zingen? Die mens zit in de kelder!” Gelukkig bleek het de bedoeling dat iedereen dat zong op zijn meest comfortabele toonhoogte.
Het ging om 3 fragmenten, één van 15 sec, één van 30 sec en een full versie van zo’n 45 sec. De muziek was gekend, ons aller Brabançonne, maar de tekst was enigszins aangepast aan de omstandigheden. ‘Het is een parodie op de voetballers die de Brabançonne zingen’, dixit Erik Van Looy in Flair.
Op woensdag 14 april stonden we alle 4, vergezeld van gelegenheidsfotograaf Lut, paraat om onze vocale kwaliteiten te tonen. We werden warm ontvangen in de lobby en vlijden ons neer in de zachte kussens van een comfortabele zetel, achter een drankje (water, want we moesten nog zingen).
Zeer coronaproof (lees: alle 4 apart) werden we meegetroond naar een professionele studio om de spot in te zingen. Bart begon en kreeg dadelijk een koptelefoon op zijn hoofd geplant en daarnaast ook een tablet met de tekst in groot lettertype (gelukkig maar, want hij had zijn leesbril niet bij…). Om te kunnen uitmaken welke richting ze uitwilden met hun ideeën, liet het creatieve team hem fragment na fragment alsmaar opnieuw inzingen, telkens op een licht gewijzigde manier en met andere accenten. Na ongeveer 45 minuten (die tijd vloog echt voorbij!) was het de beurt aan Frédéric om zijn duit in het zakje te doen, gevolgd door respectievelijk Michel en Björn. Na in totaal 2u30 werk, was het creatieve team van SBS tevreden met het bereikte resultaat en werden de 4 zangers beloond met een fles wijn om hun keel te smeren!
Het resultaat (met de 30 sec-versie) is o.a. te bewonderen op deze facebook-pagina:
https://www.facebook.com/playsports/videos/1086641888745343
De full-versie vind je in dit Telenet-artikel:
Onze 4 zangers zijn zeer blij zo’n interessante ervaring te hebben mogen meemaken. Enerzijds mochten we proeven van hoe het er aan toegaat tijdens professionele opnames en anderzijds konden we in coronatijden echt nog eens zingen. Alleen al daarvoor bedanken we SBS om dit te hebben mogen meemaken!
Wie weet tot nog een keer?